Twój partner w fotowoltaice
Konserwacja zapobiegawcza instalacji PV
Konserwacja zapobiegawcza instalacji PV
Obszary działań w ramach konserwacji zapobiegawczej dla przeglądu mikroinstalacji (grunt + dach) oraz większych instalacji dachowych
Podczas przeglądu mikroinstalacji oraz instalacji dachowych wyróżniamy trzy główne obszary działań:

1. Kontrola części zewnętrznej instalacji
Obejmuje konstrukcję montażową, panele fotowoltaiczne oraz przewody znajdujące się na dachu lub na gruncie. W tym obszarze sprawdzamy 11 kluczowych punktów, które zostaną szczegółowo opisane w dalszej części.
2. Kontrola instalacji wewnętrznej instalacji
Dotyczy elementów zlokalizowanych w pomieszczeniach technicznych budynku, takich jak falownik oraz cała infrastruktura towarzysząca:
  • Rozdzielnie elektryczne,
  • Okablowanie,
  • System uziemienia.
W tym obszarze sprawdzanych jest 10 istotnych punktów, które także zostaną szczegółowo omówione.

3. Wykonanie pomiarów elektrycznych
Pomiary elektryczne dzielimy na dwie główne grupy:
a) Pomiary dotyczące bezpośrednio sprzętu
Obejmują pomiary dla urządzeń prądu stałego (DC) oraz prądu zmiennego (AC).
b) Pomiary przeciwporażeniowe

Obejmują:
  • Pomiary rezystancji uziemienia,
  • Badanie wyłącznika różnicowoprądowego (różnicówki),
  • Pomiar impedancji pętli zwarcia.

Zakres wykonywanych pomiarów zależy od konfiguracji falowników i instalacji. W ramach protokołów pomiarowych wyróżniamy:
  • DC: 7 kluczowych zmiennych do pomiaru,
  • AC: 7 kluczowych zmiennych do pomiaru,
  • Rezystancja uziemienia: 1 kluczowa zmienna.
Raport z przeglądu
Po zakończeniu przeglądu klient otrzymuje szczegółowy raport, który zawiera:
✅ Wykaz usterek,
✅ Protokoły pomiarowe,
✅ Zalecenia dotyczące koniecznych napraw i dalszej eksploatacji instalacji.

Klasyfikacja usterek
Usterki dzielą się na kilka grup:
  1. Błędy estetyczne
  2. Błędy uziemienia i trasy kablowej,
  3. Błędy montażowe oraz Niezastosowanie się do wytycznych producenta.
  4. Zagrożenie życia, Niezgodność z prawem budowlanym, oraz dobrymi praktykami

Dodatkowo usterki są klasyfikowane pod względem ich powagi:
  1. Nieistotne – nie wymagają interwencji,
  2. Do obserwacji – wymagają monitorowania w przyszłości,
  3. Istotne do naprawy w czasie najbliższym – należy usunąć je w wyznaczonym terminie,
  4. Pilne do naprawy – zagrażają bezpieczeństwu lub żywotności instalacji.
Lub możesz napisać do nas w messengerze
Odpowiedz na 2 proste pytania, a my zaproponujemy Ci najlepsze rozwiązanie.
© 2025 profiSOL
RODO
profiSOL sp z.o.o
ul. Chocianowska 17a
59-220 Legnica
NIP 691-253-10-32|


Bank: mBank S.A. Nr rachunku: 07 1140 2091 0000 4257 3900 1001
Made on
Tilda